مقالات

رشا الحناوي …. تكتب عيشوا أيامكم .. عيشوا مصريتكم

بقلم الكاتبة  : رشا الحناوي

شجرة كريسماس من الحاجات إللي لازم تنور بيتي كل سنة وبكون في غاية السعادة وببقى زي الطفلة والضحكة بتملى وشي وأنا بزوقها ، بعشق أنوارها وجمالها ، ودخلت في جدال كتير مع ناس بسببها … ومحدش فهم سبب فرحتي ايييه .

برغم إني اتولدت واتربيت برة مصر ( في بلد عربي إسلامي به خليط من الأديان بحكم وجود عدد كبير من الوافدين الذين يدينون أديان مختلفة ) ، إلا إن أمي الله يرحمها السيدة البسيطة التي لم تكمل تعليمها ربتنا على الهوية المصرية الصحيحة ،لا فرق بين مسلم ومسيحي ، عمرها ما قالت ماتكلميش البنت دي علشان مسيحية أو درزية أو أو .

أمي كانت بتخلق حالة في بيتنا بيستغربلها أي حد بيدخله . كنا عايشين السنة كلها احتفالات وشعائر ، وبنعيشها زي ما قال الكتاب .

صيام رمضان وزينته وفانوسه وتجهيزاته وعزوماته .

كنا بنطلع نقول وحوي يا وحوي ( بطقوس الدولة اللي كنت فيها ) .

في عيد الفطر والأضحى بنشتري اللبس والدهب والبلالين وننظف البيت وبابا كان لازم يجهز فلوس جديدة علشان العيدية ،  ولازم نروح صلاة العيد .

المولد النبوي الشريف وحلاوة المولد ، صيام عرفات ، عاشوراء …

بنحتفل بشم النسيم ونلون البيض ونعيد على الأخوة المسيحيين في أعيادهم ومش بس كدة كنا مرات بنروح معاهم الكنائس ، وبنحضر أفراحهم  .

وفي أول ديسمبر كنا بنتجمع أنا وأخواتي مع أمي علشان نزين شجرة كريسماس بأجمل الألوان والأنوار علشان تفضل الشهر كله منورة ، ونعلق الجرس على الباب، وبنجيب لبس بابا نويل ، وماما وبابا يجيبوا لنا هدايا السنة الجديدة .

يوم رأس السنة كان لازم نغير الأنتريه وفرش الرسيبشن كله بجديد ، ونعمل أجمل وأكبر احتفال برأس السنة في بيتنا وندعو فيه كل أصحابنا المسلمين والمسيحيين ونضحك ونلعب ونعمل من الأكل ما لذ وطاب .

محدش فاهم إن في كل مناسبة من دول بستعيد فيها طفولتي وبتذكر بيها أمي ولمتنا وفرحتنا ، وده بيبقى سبب سعادتي

الله يرحمك يا أمي ربتينا على هويتنا المصرية ، ربتينا على إن المسلم والمسيحي الفرق بينهم عند الله وليس بين البشر  ، وإن الحساب عند الله بصدق النوايا وصالح الأعمال .

عيشوا أيامكم .. عيشوا أفراحكم .. عيشوا مصريتكم

بوابة الشباب نيوز

جاء إطلاق بوابة الشباب نيوز على الانترنت ليكون وسيلة لمعرفة الاخبار اول باول، ويمثل إضافة قوية في الفضاء الالكتروني، وجاءت انطلاقة الموقع من مصر من قلب الاحداث ليهتم بالثورات العربية والمشاكل السياسية ويغطى الفعاليات الاقتصادية والرياضية ويواكب علوم التكنولوجيا ويغطي اخبار المرآة

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى